E-Komplet og ProLøn er IT-partnere. Det betyder, at der er fuld integration mellem de to systemer, og at mange arbejdsgange automatiseres. Samarbejdet opstod i 2011, fordi nogle af E-Komplets kunder efterspurgte løndelen: ”ProLøn blev godt omtalt,” husker Michael Pagter Madsbøll, salgschef ved E-komplet – ”Jeg blev nysgerrig på, om integration mellem vores ERP-system og lønsystemet var en mulighed.” Michael Pagter Madsbøll og salgschef Jeppe Rais fra ProLøn så hinanden an, når de alligevel stødte på hinanden rundt i landet og på messer. Støt og roligt voksede relationen, og da både kemien og det formelle samarbejde var på plads, blev ProLøns udviklere sat på opgaven.
”Det har kørt fra dag ét, fordi vi har samme værdier og holdning til kundeservice. Vores kundetilfredshed ligger på 95 % – og det er ProLøn med til at fastholde. Deres support er helt på plads, og de holder, hvad de lover.”
E-Komplet er et skræddersyet IT-system til byggebranchen. Her samles alt, du har brug for i ét system, der ligger i skyen. Det betyder, du slipper for at skifte mellem forskellige programmer, og at du altid har adgang til dine ting. Det eneste, det kræver, er en internetforbindelse. Den enkelte medarbejders lønsatser er sat op i E-Komplet-løsningen, så i det øjeblik han registrerer sine timer, belastes sagen, som lovet i tilbuddet, og lønnen bliver korrekt.
De 4 myter om håndværkere
Det er nemt, det sparer tid og fejltastninger minimeres. Men det hele er startet et helt andet sted, nemlig ved de 4 myter om håndværkere:
- Håndværkere gider ikke skrive i hånden
- Håndværkere har barkede håndværkerfingre, der ikke er egnede til at taste
- Håndværkere var ikke blevet håndværkere, hvis de kunne lide papirnusseri
- Håndværkere elsker deres fag
4 myter, som både E-Komplet og ProLøn helt uafhængigt af hinanden satte under lup, da de skulle afprøve forretningsidéen: at udvikle en skræddersyet, brancheorienteret løsning. Uanset om man mener, myterne holder stik eller ej, så er de noget af årsagen til, at både E-Komplet og ProLøn virkelig gør en forskel i håndværksvirksomheder.
Hverken mester, svende eller lærlinge drømmer om en masse administrativt arbejde, men derimod om at kunne gøre et godt stykke arbejde, med det mål at få en god og sund forretning med glade kunder. Med E-Komplet og ProLøn kommer der styr på tingene. Flere arbejdsgange foregår automatisk, og set fra oven, sparer virksomheden en masse dyrebar tid og slipper for det kedelige og ofte fejlbehæftede tastearbejde.
Automatiseringen holder konkurrencekraften oppe for håndværksvirksomheder, lyder påstanden fra de to salgschefer. Hvor ansvaret for at holde styr på materialer, timer og løn tidligere primært lå i bogholderiet, ligger det nu decentralt hos den enkelte medarbejder, men ikke ret længe. Michael Pagter Madsbøll forklarer med et hverdagseksempel, hvor effektiv det er – ikke mindst for bundlinjen:
Kunden har fået at vide, det tager to timer at montere et toilet. Når opgaven er udført til tiden, siger kunden: ’For resten, jeg har en vandhane, der drypper, vil du lige kigge på den?’. Når fakturaen så efterfølgende lyder på 2 timer og 15 minutter, ringer kunden og klager, for den lille ekstraydelse har alle i mellemtiden lykkeligt glemt alt om. Mester må kreditere, for han ved ikke, hvad der er lavet på stedet. Han har ikke overblikket. Han har ikke styr på forretningen.
Designet efter hvordan håndværkeres verden ser ud
E-Komplet og ProLøn er designet efter, hvordan håndværkers verden ser ud. Svende, lærlinge, montører, teknikere, alle ansatte håndværkere bliver udstyret med en mobilløsning med talegenkendelse (for vi ved jo, at mange af dem ikke gider at skrive alt for lange stile). Opgavebeskrivelse, arbejdstimer og materialeforbrug indtaler medarbejderen, i det øjeblik den sidste bolt er spændt. Alt bliver påført fakturaen, så når der kommer spørgsmål, behøver man ikke spørge på kontoret. Varerne bliver bestilt ved byggemarkedet, der bliver bogført etc., medarbejdernes lønsatser og løntrin ligger i E-Komplet, og lønsedlen kommer til tiden i e-Boks. Hovedparten af alle handlinger i forbindelse med et håndværksjob er så vidt muligt automatiserede. Michael Pagter Madsbøll fortæller, at det for en kunde med mere end 150 medarbejder betyder, at administrationen klares af én bogholder.