ProLøn er ikke større, end man er kendt

I forbindelse med en firmasammenlægning i januar 2011 udnyttede regnskabsansvarlig Tina Rye Jacobsen ved REDTZ Glas & Facade chancen til at overgå til ProLøn.

Årsagen var, at hun tidligere med succes havde brugt ProLøn-systemet – hun lister op: ”De er noget nemmere at snakke med end de fleste. Det er ikke så stort, at man bliver væk og frem for alt, koster det ikke 65 kroner i gebyr at ringe op.”

”Når jeg har et lønspørgsmål, vil jeg ikke være nummer 147 i køen. Dét er håbløst, og det har jeg ikke temperament til. Det er lige nu og her, jeg skal bruge et svar – og det får jeg altid ved ProLøn.”

Ved REDTZ Glas & Facade har hun ansvaret for løn til 30 medarbejdere. Disse er fordelt mellem 10 på månedsløn, 20 der er 14. dags lønnede og med to forskellige overenskomster. Det kan af og til give anledning til spørgsmål, dog påpeger hun:

”Når ProLøn en gang for alle har sat det op, passer det til min virksomhed, og så er det kun, når der kommer noget helt exceptionelt, at jeg må ringe efter hjælp.”

Overenskomsten kan til tider skabe tvivl, og her fremhæver Tina Rye Jacobsen ProLøns brancheløsning – ”de løser sådan noget som skurpengesatser og pensions- og SH-procenter for mig.”

I de fleste tilfælde slår hun dog selv op i lønhåndbogen, som hjælper med at navigere i den til tider krævende overenskomst. ”Jeg er altid selv opdateret med aktuelle ændringer, men der går ikke lang tid fra, der er dukket nyt op, til ProLøn har lagt det ind.”

Nogle gange er en telefonopringning imidlertid løsningen – ”Det er 100 gange nemmere at slå på tråden til Lene – på ti minutter har hun lavet det, der skal til, og så er det korrekt, næste gang jeg skal bruge det.”

Et eksempel kunne være, at en bonus skal udbetales uden feriepenge eller tvivl om lønarten, når en lærling er uddannet og starter op som svend – ”der er spørgsmål, som kan give én grå hår. Derfor er det vigtigt at have en at kunne ringe til. Hende, jeg har fået fingrene i, hun er eminent.”

Arbejdet med at indberette løn foregår to gange om måneden, og hvis alt er, som det plejer, har Tina Rye Jacobsen styr på det – ”så er det simpelt tastearbejde.” Hun vurderer, det samlet tager hende mellem fire til fem timer at tælle alle timesedler sammen og indberette løn for de 30 medarbejdere.

Indberetningen foregår på internettet. Det giver Tina Rye Jacobsen en fleksibilitet, hun er glad for: ”Når jeg fx selv har ferie, kan jeg lave løn på forskud. Det er smart.” Eventuelt overarbejde eller tillæg korrigerer hun efterfølgende – ”og det er der ingen, der klager over.”

Stærk automatisering og personlig kontakt kan fint gå hånd i hånd. Det kan fx være, at en ProLøn-medarbejder bemærker noget usædvanligt og ringer kunden op. Dette er forekommet for Tina Rye Jacobsen: ”En gang ringede Lene til mig og spurgte, om det virkelig kunne passe, dét jeg havde indberettet. Jeg havde sat et komma forkert, men dén fejl fangede Lene.”

Det er trygt og sikkert, at lønkonsulenterne har overblik og overskud til at fange sådanne fejl: ”ProLøn er ikke større, end at man er kendt.”

copyright by proløn © 2020