Handelsbetingelser DataLøn Branche-Grakom
Oplysning om klagemuligheder
En klage over en vare eller tjenesteydelse købt hos DataLøn Branche kan indgives til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby.
Du kan klage til Center for Klageløsning via www.forbrug.dk.
EU-Kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land.
Klage indgives her - http://ec.europa.eu/consumers/odr. Ved indgivelse af en klage skal du angive vores e-mail adresse [email protected]
Det siger kunderne om DataLøn Branche
LÆS ALLE ANMELDELSER AF DataLøn Branche PÅ TRUSTPILOT
Kundeservice
Det ligger i vores DNA at hjælpe dig som kunde. Sker der fejl eller problemer når du laver en lønindberetning, vil du opleve, at vi gør vores yderste, for at hjælpe dig med at løse det hurtigt og effektivt.
Du kan kontakte vores kundeservice på telefon 87 10 19 30 eller på [email protected]. Du er også meget velkommen til at benytte vores formular under "Kontakt os", som vi besvarer indenfor vores normale åbningstider.
Generelle handelsbetingelser for medlemmer af Grakom
1. Anvendelse og gyldighed
Enhver anvendelse af DataLøn Branche’ (herefter benævnt ”DataLøn Branche”) lønadministrationsservice, (herefter benævnt ”lønadministrationen”) og hertil knyttede ydelser sker i henhold til efterfølgende betingelser. Kundens angivelse af særlige eller generelle vilkår i udbudsmateriale, ordre, accept, købsbetingelser m.v. anses ikke som en fravigelse af disse betingelser, med mindre DataLøn Branche skriftligt har accepteret fravigelserne.
2. DataLøn Branche’s ydelser
DataLøn Branche leverer lønadministration i overensstemmelse med nærmere aftale mellem parterne.
3. Kundens medvirken
Kunden er forpligtet til at stille de for lønadministrationen nødvendige oplysninger og andet materiale til rådighed for DataLøn Branche, på de tidspunkter som kræves af DataLøn Branche. Oplysninger til brug for lønadministrationen kan gives i nærmere mellem parterne aftalt form, p.t. via elektronisk indberetning/indtastning på DataLøn Branches webside www.proloen.dk., via telefon eller via indberetning gennem Post Danmark, på telefax eller på e-mail. Til at forestå kontakten med DataLøn Branche skal Kunden udpege en nærmere angivet person evt. anden virksomhed (administrator), til hvem enhver henvendelse vedrørende aftalen skal rettes. Den af Kunden udpegede person/administrator skal være berettiget til at indgå bindende aftaler på Kundens vegne.
4. Fuldmagter
Kunden er forpligtet til at udstede alle de for lønadministrationen og for denne aftales opfyldelse nødvendige fuldmagter, herunder fuldmagter til at DataLøn Branche kan indhente og indberette skatte- og personoplysninger til SKAT samt til at DataLøn Branche kan overføre midler fra Kundens pengeinstitutkonto, herunder til lønudbetaling, til betaling af A-skat m.v. samt til betaling af DataLøn Branches vederlag for lønadministrationen.
5. Kundens forpligtelser og indeståelser
Kunden er alene berettiget til at anvende lønadministrationen i overensstemmelse med nærværende betingelser og eventuelle retningslinier som løbende gives af DataLøn Branche. Kunden er forpligtet til at hemmeligholde firmanummer og kodeord til DataLøn Branches webside. Firmanummer og kodeord skal opbevares forsvarligt. De sikkerhedsspecifikke dokumenter må ikke opbevares sammen med øvrige løn- eller skattepapirer. Kunden indestår for tredjemands misbrug af disse oplysninger og forpligter sig til straks at give meddelelse til DataLøn Branche, såfremt Kunden får mistanke eller viden om, at firmanummer og kodeord er kommet til tredjemands kundskab. Kunden er ved anvendelse af telefonisk indberetning og forespørgsler forpligtet til at oplyse firmanummer og kodeord. Kunden indestår for, at alt materiale og alle oplysninger leveret til DataLøn Branche er rigtige og er bekendt med og accepterer, at DataLøn Branche ikke er forpligtet til at efterkontrollere disse. Kunden indestår for, at der løbende er dækning på Kundens pengeinstitutkonto for de overførsler, som skal foretages af DataLøn Branche samt for DataLøn Branches vederlag for lønadministrationen. Kunden hæfter for enhver disposition, herunder misbrug, som Kunden og/eller Kundens medarbejder har foranlediget. Såfremt det af DataLøn Branche skønnes nødvendigt, er DataLøn Branche berettiget til at nægte kunden adgang til telefonisk indberetning eller forespørgsel om oplysninger. Træffer DataLøn Branche beslutning om en sådan udelukkelse, underretter DataLøn Branche snarest muligt Kunden herom.
6. Persondataloven
Kunden er ansvarlig for overholdelse af persondatalovens bestemmelser, herunder bestemmelserne om indhentelse af samtykke fra ansatte, om anvendelse af databehandling og om sikkerhed og kan ikke gøre DataLøn Branche ansvarlig herfor.
7. Øvrig lovgivning
Kunden er ansvarlig for overholdelse af øvrig lovgivning, herunder skattelovgivningens og bogføringslovens bestemmelser og kan ikke gøre DataLøn Branche ansvarlig herfor.
8. Vederlag
For lønadministrationen betaler Kunden vederlag i overensstemmelse med DataLøn Branches til enhver tid gældende prislister. Alle prisangivelser er eksklusive moms og andre afgifter.
9. Betalingsbetingelser
DataLøn Branche udarbejder fakturaer vedrørende den udførte lønadministration. Fakturaen forfalder pr. fakturadato, og DataLøn Branche er berettiget til at overføre fakturabeløbet fra Kundens pengeinstitutkonto til DataLøn Branches konto samme dato. Såfremt der ikke er tilstrækkelige midler til betaling af fakturaen på Kundens pengeinstitutkonto svarer Kunden rente med 2% pr. påbegyndt måned af den forfaldne saldo fra forfaldsdatoen og indtil beløbet er krediteret DataLøn Branches konto i DataLøn Branches pengeinstitut.
10. Hemmeligholdelse
DataLøn Branche er forpligtet til at hemmeligholde fortrolige oplysninger, som DataLøn Branche modtager vedrørende Kundens virksomhed. Kunden forpligter sig til at hemmeligholde enhver oplysning vedrørende DataLøn Branche, med mindre oplysningen generelt er tilgængelig for tredjemand. Parternes hemmeligholdelsesforpligtelser vedvarer efter at andre dele af aftalen er ophørt. DataLøn Branches hemmeligholdelsesforpligtelse gælder ikke for oplysninger som DataLøn Branche i henhold til love eller andre offentlig retlige regler samt eventuelle aftaler er forpligtet til at overlevere til offentlige myndigheder, ATP, Feriekonto m.v. og/eller Kundens bankforbindelser.
11. Levering af ydelser
Overskrider DataLøn Branche leveringstiden med mere end 10 arbejdsdage, er Kunden berettiget til at ophæve aftalen. Vælger Kunden at ophæve aftalen, har Kunden alene ret til at få tilbagebetalt eventuelt allerede erlagt vederlag vedrørende den forsinkede ydelse, men ikke vederlag vedrørende andre ydelser. Kunden kan ikke gøre andre misligholdelsesbeføjelser gældende i anledning af den opståede forsinkelse, og er således afskåret fra at gøre krav på erstatning af nogen art, herunder erstatning for rentetab, følgeskader eller anden indirekte skade. Forårsages DataLøn Branches forsinkelse af forhold, for hvilke Kunden er ansvarlig, herunder eksempelvis Kundens forsinkelse med levering af oplysninger, udskydes DataLøn Branches leveringsfrist med det antal dage, som modsvarer den opståede forsinkelse med tillæg af det antal dage, der efter DataLøn Branches skøn er nødvendige, indtil DataLøn Branche har de fornødne ressourcer til at fortsætte/gennemføre af leverancen. Kan DataLøn Branche som følge af Kundens forsinkelse ikke disponere de interne ressourcer som forudsat, er DataLøn Branche berettiget til at kræve vederlag for de medarbejdere, der var disponeret til levering af ydelsen hhv. de ekstraordinære ressourcer, som DataLøn Branche har været nødt til at anvende som følge af forsinkelsen.
12. Reklamation og mangler
Kunden er forpligtet til straks efter ydelsens levering at foretage kontrol af ydelsen samt at undersøge denne for eventuelle mangler.
Konstaterer Kunden mangler, skal Kunden straks fremsende skriftlig reklamation. Reklameres der ikke rettidigt, er retten til at gøre mangler ved ydelsen gældende bortfaldet.
DataLøn Branches ansvar for fejl og mangler er altid og i enhver situation begrænset til omlevering eller afhjælpning, i det omfang sådan afhjælpning er praktisk muligt og kan ske uden urimelige økonomiske omkostninger for DataLøn Branche. Kunden kan således ikke kræve erstatning af nogen art, herunder erstatning for rentetab, følgeskade eller andet indirekte tab.
13. Begrænset hæftelse
DataLøn Branche hæfter, uanset på hvilket grundlag et krav rejses og uanset graden af uagtsomhed, ikke for indirekte tab eller følgeskader som eksempelvis omkostninger i forbindelse med retablering af information eller materiale, forvanskning af meddelelser, tab af forventet besparelse og lignende. DataLøn Branches ansvar for ethvert tab eller skade er beløbsmæssigt begrænset til det beløb, som DataLøn Branche har faktureret kunden for ydelser i de 12 måneder, som gik forud for det tidspunkt, hvor kunden blev bekendt med eller burde være blevet bekendt med omstændighederne, der gav anledning til erstatningskravet. Uanset størrelsen af vederlaget for ydelsen, er DataLøn Branches samlede erstatningsansvar beløbsmæssigt maksimeret til kr. 25.000. Såfremt Kunden har valgt at indberette lønoplysninger telefonisk bærer Kunden den fulde risiko for valget af denne indberetningsform og accepterer at DataLøn Branche ikke i noget tilfælde er erstatningsansvarlig for fejl og/eller misbrug, som ikke skyldes DataLøn Branches groft uagtsomme forhold eller forsæt.
14.
15. Opsigelse
Aftalen om lønadministration kan af Kunden opsiges med 1 måneders forudgående skriftligt varsel til ophør den 1. i en måned.
Aftalen kan af DataLøn Branche opsiges med 3 måneders forudgående skriftligt varsel til den 1. i en måned, og er betinget af accept fra Grakom.
16. Kundens misligholdelse
Såfremt Kunden væsentligt misligholder sine forpligtelser i henhold til lønadministrationsaftalen er DataLøn Branche berettiget til at ophæve aftalen og kræve erstatning efter dansk rets almindelige regler. Ophæver DataLøn Branche aftalen som følge af Kundens misligholdelse har Kunden ikke krav på at få tilbagebetalt allerede fakturerede og/eller erlagt vederlag, hverken helt eller delvist.
17. Ændring af betingelser for lønadministrationen
DataLøn Branche kan - efter aftale med Grakom - med 30 dages skriftligt varsel ændre betingelserne for anvendelse af lønadministrationen. Såfremt ændringerne medfører væsentlige ulemper for Kunden, og Kunden ikke kan acceptere dette, kan Kunden, uanset pkt. 15, opsige aftalen med 1 måneds varsel til den 1. i en måned. Skriftlig meddelelse om Kundens opsigelse skal være DataLøn Branche i hænde senest 7 kalenderdage efter datoen for DataLøn Branches meddelelse om ændringerne til Kunden.
18. Forhold uden for DataLøn Branches kontrol
DataLøn Branche er ikke ansvarlig overfor Kunden, når følgende omstændigheder indtræder efter aftalens indgåelse og hindrer eller udsætter opfyldelsen af aftalen: krig og mobilisering, oprør og uroligheder, naturkatastrofer, strejker og lockouts, vareknaphed, mangler eller forsinkelse ved leverancer fra underleverandører, brand, manglende transportmuligheder, valutarestriktioner, import- og eksportrestriktioner, dødsfald, sygdom eller fratræden af nøglepersoner, edb-vira, linienedbrud eller forstyrrelser af datanet eller telefonlinier eller andre omstændigheder, som DataLøn Branche ikke er direkte herre over. I dette tilfælde er DataLøn Branche berettiget til at udskyde levering, indtil opfyldelseshindringen er ophørt eller alternativt ansvarsfrit annullere aftalen helt eller delvist.
19. Lovvalg og værneting
Enhver tvist mellem DataLøn Branche og Kunden skal afgøres efter dansk ret. Førnævnte lovvalgsregel omfatter dog ikke dansk rets internationale privatretlige regler. Tvisten skal efter DataLøn Branches valg afgøres med Byretten i Randers som rette værneting eller ved voldgift ved en af Det Danske Voldgiftinstitut nedsat voldgift i overensstemmelse med ”Regler for behandling af sager ved Det Danske Voldgiftinstitut”. Voldgiftsretten skal have sæde i Randers. Uanset ovenstående kan DataLøn Branche dog altid vælge at sagsøge Kunden ved dennes hjemting.