Derfor faldt valget på ProLøn: ”Man kan altid få fat i dem, og de kan overenskomsten udenad.”

”Det allervigtigste er muligheden for at få personlig kontakt.” Ordene kommer fra Søren Sømod, indehaver af et anlægsgartnerfirma med samme navn tilføjet et ApS. ”Og at jeg får svar med det samme.” siger han videre om samarbejdet med ProLøn.

Søren Sømod kommer af en familie, hvor der er tradition for selvstændig virksomhed. Han fik sit eget CVR-nummer året inden, han var færdig som planteskolegartner, og har siden 1986 haft styr på alt i forretningen fra tilbudsgivning til levering af materialer ved kunderne. Personligt tager han ofte en 70 timers uge, og lønindberetning for de 15 månedslønnede medarbejdere skal derfor klares på en halv time. Med hjælp fra bogholderen, der gør lønnen klar, lykkes det ham hver gang, også de gange, hvor han skal have assistance fra lønkonsulenterne ved ProLøn, fordi… ”Man kan altid få fat i dem, og så kan de overenskomsten udenad.”

Søren Sømod er trods lange arbejdsdage også aktiv i brancheforeningen DAG. Det er herigennem, han i 2017 vælger at skifte til ProLøn. DAG og ProLøn har udviklet et skræddersyet lønsystem, der er tilpasset DAG’s overenskomst, hvilket var én af grundene, samtidig fremhæver han den lønfaglige viden, og at lønsystemet er nemt:

”Men vigtigst af alt er, at de nemme at få fat i, og at det ikke koster penge, når man ringer.”

Men hvor hyppigt er der brug for at ringe efter hjælp til lønindberetning?: ”Det er oftere, end du tror, fx når en medarbejder skal på barsel eller er langtidssyg,” siger Søren Sømod og vurderer, at det er en gang hver anden måned. Han husker også en episode, hvor han fik kriseassistance – han var kommet til at bruge en forkert kode, som gik ud over alle lønkørsler i ProLøn: ”Det var min kode der spærrede, men de fandt heldigvis fejlen,” siger han med et smil.

Søren Sømod har altid fire elever. Det er vigtigt at sørge for gode medarbejdere, og det gør man kun ved at tage ansvar og uddanne dem selv, mener han.

”Elevernes løn skal tastes særskilt, og der er ProLøn flinke til at sende de koder, vi skal bruge, og huske os på, hvad vi skal have med, hvornår.”

Før 1994 klarede han stort set alt det administrative selv, men siden har Søren Sømod blot haft det sidste tjek på lønningerne, for at tilføje de justeringer han individuelt har aftalt med medarbejderne.  ”Vi kører vores eget system på afspadseringer.” Han fortæller, at de har lavet en aftale om, at medarbejderne arbejder 39,5 timer om ugen i sommerhalvåret og 34,5 timer om ugen hen over vintermåneder. ”Det styrer vi selv. Vi følger overenskomsten, og medarbejderne er glade for det.”

Siden 2018 har medarbejderne registreret timer i time-/sagssystemet Intempus, via en app på telefonen. Det er endnu ikke integreret med regnskabsprogram eller ProLøn, men det er målet i løbet af et par år.

”Tina har været vores faste kontaktperson, men det er ikke på den måde personafhængigt, de andre lønkonsulenter virker fuldt ud lige så kompetente.” siger anlægsgartner Søren Sømod om samarbejdet med ProLøn.

”Det handler om, at vi står over for et generationsskifte, og i den forbindelse vil vi gerne have implementeret alt, så det bliver nemt for næste generation,” lyder det fra anlægsgartner Søren Sømod, der har to sønner, hvoraf den ene er uddannet anlægsgartner – og måske har de mod på at tager over, hvor faderen slipper?

Fakta:

​Anlægsgartner Søren Sømod Aut. Kloakmester etableret i 1986.

Beskæftiger 12-15 medarbejdere i sæsonen. Heraf 4 elever.

Med speciale indenfor vedligeholdelse og nyanlæg og står også for snerydning i vinterperioden.

Website: sorensomod.dk

copyright by proløn © 2020