FAQ

Oftest stillede spørgsmål i forbindelse med lønadministration

  • Hvad sker der med feriepenge ved fratrædelse?

    Lovgivning

    Hvis medarbejderen har haft en løbende feriepengeopsparing, vil nettoferiepenge automatisk blive ført på feriekort, og medarbejderen vil kunne se sine feriepenge på feriepengeinfo på www.borger.dk som normalt.

    Hvis der er tale om en fratrådt funktionær, skal der laves feriepenge beregning på optjent restferie. Denne beregning bør laves inden d. 10 i måneden efter fratrædelse, da der ellers vil ske renteberegning fra Feriekonto.

    ProLøn

    ProLøn kan tilbyde at lave feriepengeberegning, du skal blot udfylde blanketten ”Ferieafregning af fratrådt funktionær”.

    Alternativt kan du selv beregne feriepenge. Ønsker du denne løsning bedes du kontakte ProLøns support på 87 10 19 30 for lønarter til brug for registrering.

  • Hvordan får jeg oprettet pensionsordning?

    Hvis der skal oprettes en pensionsordning på en eller flere medarbejdere, skal du uploade pensionsaftalen på *Mit ProLøn*. Derefter skal du sende en mail til [email protected] med angivelse af hvilke medarbejdere, der skal tilknyttes ordningen og skrive at ordningen er uploadet i dokumentfolderen.

    Herefter opretter ProLøn pensionsordning på medarbejderen og oplyser, hvilke lønarter der skal anvendes ved lønkørsel.

  • Min medarbejder skal have dobbelt skattefradrag – hvad gør jeg?

    Hvis en medarbejder f.eks. har sprunget en lønperiode over og skal have løn og dermed skattefradrag for 2 lønperioder anvendes *lønart 8999* med antal skattefradragsdage i *Antal* kolonne.

    Vær opmærksom på, at en 14-dags løn normalt beregnes med 14 skattefradragsdag og en månedsløn normalt beregnes med 30 skattefradragsdage.

  • Hvad sker der med søgnehelligdagsopsparing ved årsskifte?

    Regler

    Søgnehelligdagsbetaling opspares pr. kalenderår og opgøres med den sidste lønkørsel i året. I de fleste overenskomster skal søgnehelligdagssaldo udbetales ellers overføres til feriekort med årets sidste lønkørsel.

    ProLøn

    Du kan på *Mit ProLøn* –  her klikker du på *Firma* i menuen, se hvorvidt virksomhedens søgnehelligdags-saldi automatisk overføres til feriekort ellers udbetales.

  • Hvor kan jeg få hjælp uden for ProLøns telefontid?

    På *Mit ProLøn* har du altid adgang til håndbøger. Håndbøgerne finder du i menuen *Hjælp*.

    Håndbøgerne beskriver de mest almindelige rutiner i forbindelse med lønadministration.

    Såfremt håndbøgerne ikke giver svar, er du velkommen til at sende os en mail på vores supportmail [email protected].

     

  • Hvad gør vi, hvis virksomheden har fået nyt CVR-nummer?

    Af hensyn til korrekt indberetning til eIndkomst skal virksomheden oprettes på et nyt kundenummer hos ProLøn med det nye CVR-nummer. Du bedes derfor udfylde en ny tilmelding, så vi kan få oprettet din virksomhed med nyt kunde- og CVR-nummer. Den gamle virksomhed skal lukkes ned hos ProLøn og vi har derfor brug for en opsigelse.

     

  • Hvorfor kan jeg ikke se skatteoplysninger med det samme, når jeg opretter en medarbejder på ProLøn-Internet?

    Når du har oprettet en ny medarbejder på *Mit ProLøn* søger ProLøn samme døgn skatteoplysninger på pågældende. Du vil derfor typisk kunne se indhentet fradrag og trækprocent dagen efter oprettelsen.

    Vær opmærksom på unge medarbejdere, der modtager SU. SU-styrelsen tager automatisk hovedkortet/frikortet, så virksomheden kun kan køre løn på bikortet. Hvis man en måned tager hovedkortet tilbage til virksomheden, tager SU-styrelsen det automatisk tilbage måneden efter. Løsningen er at få medarbejderen til at logge på minSU og registrere, at SU skal køre på bikortet.

  • En medarbejder ønsker sin trækprocent hævet – hvad gør jeg?

    Du skal under *Medarbejder* på den pågældende medarbejder taste den procent sats, som medarbejderen ønske sin trækprocent hævet med i feltet *Frivillig trækprocent*.

    Husk at gemme inden du forlader skærmbilledet.

  • Hvorfor kan der ikke tastes i felterne vedrørende medarbejderes fradrag og trækprocent?

    Skattekortoplysninger modtages automatisk fra skat.

    Dette gælder både ved nyoprettede medarbejdere samt når eksisterende medarbejdere ændrer på forskudsregistrering.

  • Hvordan sletter jeg en fratrådt medarbejder på Mit ProLøn?

    Du skal under *Medarbejder* på den pågældende fratrådte medarbejder taste fratrædelsesdato i feltet *vigtige datoer* – herefter kan du nederst på siden under *Opdateringsstatus*, se om medarbejderen er aktiv eller inaktiv.

    Husk at gemme inden du forlader skærmbilledet.

  • Der er ikke flere tomme linjer i ”Indberettet Løn” – hvordan får jeg flere linjer frem?

    Når du indtaster en ny lønart, fremkommer der automatisk en ny linie.

  • Hvordan finder jeg ud af, hvilket medarbejdernummer jeg skal vælge, når jeg opretter en ny ansat på Mit ProLøn?

    Når du opretter en ny medarbejder på *Mit ProLøn* kan du selv vælge, hvilket nummer pågældende skal have.

    Du må blot ikke anvende et nummer, der har været anvendt tidligere på en anden medarbejder.

  • Forrige side
  • 1
  • 2
  • 3
  • Næste side
copyright by proløn © 2019