Vi modtager lige nu mange spørgsmål fra vores kunder om coronavirussen. Derfor har vi samlet alle spørgsmålene i denne artikel, så du kan få svar og blive klædt bedst muligt på til at håndtere virussen og de følger den har for virksomheden.

 

Læs mere: Coronavirus: Sådan gør du

Regeringen har sammen med arbejdsmarkedets parter indgået en trepartsaftale om en midlertidig ordning om lønkompensation for fyringstruede medarbejdere på det private arbejdsmarked.

 

Læs mere: Lønkompensation i forbindelse med coronavirus

Sådan får du kompensation, hvis du forventer et omsætningstab
Der er kommet et nyt initiativ til dig, der er selvstændig eller freelancer. Ordningen betyder, at selvstændige, der forventer et omsætningstab på 30 % eller mere som følge af coronavirussen, vil kunne få en kompensation på op til 75 % af det forventede omsætningstab.

Lær hvordan omsætningstabet udregnes, hvor meget du kan få i støtte og hvilke krav du skal opfylde.

 

Læs mere her: Sådan får du kompensation for omsætningstab

 

Sådan får du kompensation for faste udgifter
Regeringen og Folketingets partier er blevet enige om at dække nogle af de faste omkostninger, som virksomhederne ikke længere kan dække på grund af corona-situationen.

Du kan derfor søge om at få dækket faste udgifter til eksempelvis husleje, renteudgifter og udgifter i forbindelse med leasing i perioden fra den 9. marts til den 9. juni 2020.

 

Læs mere her: Kompensation for faste udgifter

Når virksomheden søger om lønkompensation, så skal medarbejderen bidrage med et antal “selvbetalte dage”.

Antallet skal svare forholdsmæssigt til den periode, som virksomheden søger lønkompensation for: Søger virksomheden om kompensation for 3 måneder, skal medarbejderen selv betale 5 dage. Søges der for mindre end 3 måneder, skal medarbejderen også forholdsmæssigt holde et mindre antal selvbetalte dage.


Læs mere her:
 Lønkompensation og selvbetalte dage

Normalt må du ikke registrere, hvad dine medarbejdere fejler. Men i denne særlige situation må du gerne registrere, at din medarbejder fx er i karantæne pga. mistanke om coronavirus, hvis du har et sagligt formål.

 

Har du et sagligt formål - fx at kollegerne skal kunne afgøre om de for nylig har været i tæt kontakt med vedkommende - må du gerne fortælle, at kollegaen er i hjemmekarantæne eller sygemeldt. Husk, at du skriftligt skal informere dine medarbejdere om, hvordan og hvorfor virksomheden behandler oplysningerne.

Efter Erhvervsministeriet pressemeddelelse den 19. april, er der nu kommet nye retningslinjer til de dele af erhvervslivet, der stille og roligt kan genåbne fra mandag den 20. april

 

Læs mere her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/covid-19-nye-retningslinjer-skal-hjaelpe-frisorer-og-andre-erhverv-i-gang-igen?publisherId=5540552&releaseId=13591974

Formålet med aftalen er at fastholde de nordjyske arbejdspladser, som ellers ville være truede af de restriktioner, der for nylig er indført i 7 nordjyske kommuner. Aftalen er ikke vedtaget endnu, men på nuværende tidspunkt indeholder den 3 hjælpeordninger:

Læs mere om den nye aftale

Regeringens hastelovgivning skal gøre det muligt at udskyde betalingsfristerne for blandt andet AM-bidrag og A-skat. Det gælder alle private virksomheder - både store og små.

 

Læs mere: Udskyd betaling af am-bidrag og A-skat

I øjeblikket anbefaler regeringen, at du sender de medarbejdere hjem, der kan arbejde hjemmefra

 

Læs mere: Hvordan skal min virksomhed forholde sig til COVID-19?

For både arbejdsgivere og selvstændige gælder følgende: For at undgå unødig overbelastning af sundhedsmyndighederne, er det ikke nødvendigt at vedlægge lægelig dokumentation

 

Læs mere: Sådan får du refusion af sygedagpenge

Her får du nogle gode råd til at komme igennem dagen og samtidig gøre det til en god oplevelse. Listen er en sammenblanding af gode interne idéer samt ekstern inspiration.


Læs mere:
Gode råd til virksomheder

Innovationsfonden uddeler nu 350 millioner til at hjælpe iværksættere og små og mellemstore virksomheder, som er ramt af coronakrisen. Læs mere om, hvem der kan ansøge, hvilke aktiviteter man kan søge om hjælp til, og hvor stort et tillæg man kan få.

 

Gå til Innovationsfonden >>

Regeringen og et bredt flertal af Folketingets partier har netop indgået en aftale, der forlænger hjælpepakkerne til den 31. januar. Ordningerne bliver samtidig udvidet for bl.a. leverandører til private arrangementer, kiosker og aftenskoler. Flere puljer til kulturen, idrætten og foreningslivet videreføres.


Læs mere: Ny aftale udvider hjælpepakker til dansk erhvervs-, kultur- og idrætsliv

Regeringen oplyser i en pressemeddelelse, at de ønsker at give arbejdsgivere mulighed for at pålægge medarbejdere at blive testet for COVID-19 og få resultatet at se. Testen skal som udgangspunkt foretages i arbejdstiden. Er dette ikke muligt, skal medarbejderen kompenseres økonomisk.

Dette er dog heller ikke vedtaget ved lov endnu.

ProLøns Hjælpepakke

Coronakrisen rammer mange hårdt. Udskudt betaling er vores hjælpepakke til dig som ny kunde.

Hos ProLøn har vi styrken og kapaciteten til at vente med betaling til marts 2021. Det er nemlig vores ønske, at så mange virksomheder som muligt kommer sikkert i havn.

Hjælp til små og mellemstore virksomheder

Fra virksomhedsguiden.dk

Få overblik over, hvilke muligheder din virksomhed har for at få hjælp til at komme igennem corona-krisen, og få styr på, hvilke forholdsregler m.v. din virksomhed kan tage i forbindelse med coronavirus/covid-19.

 

copyright by proløn © 2020