Overskuelig og korrekt lønseddel
Som lønmodtager kan det være vanskeligt at forstå lønsedlen. Men det er en helt anden snak. For dig, der laver lønsedlen, kan processen dog også være vanskelig, tung og indebære en risiko for at lave fejl.
Derfor bør du bruge et lønsystem, som hjælper dig med at holde fejlene væk. Når systemet er sat op og fodret med de korrekte oplysninger, klarer det størstedelen af arbejdet for dig.
Dermed sikrer du, at dine medarbejdere modtager overskuelige og korrekte lønsedler i e-Boks – hver gang.
Det skal en lønseddel indeholde
Som arbejdsgiver har du pligt til at udforme en lønseddel til dine ansatte. Og den lønseddel skal leve op til nogle krav – den skal nemlig give lønmodtageren et klart og tydeligt overblik over, hvad lønnen dækker over.
Der er en række oplysninger, som skal fremgå af lønsedlen – og det er dit ansvar, at de gør det. Det drejer sig om eksempelvis:
- Medarbejderens navn, adresse og CPR-nummer
- Virksomhedens navn, adresse og CVR-nummer
- Lønnen for den relevante periode og indkomstår
- Periodens længde (fx en måned)
- Løn før og efter skat (brutto- og nettoløn)
- A-skat og AM-bidrag, som er fratrukket lønnen
- Feriepenge og ferieberettiget løn
- Pensionsbidrag og ATP
- Skattekort og trækprocent
- Dato for udbetaling af lønnen
- Tillæg og øvrige forhold som eksempelvis frokostordning, firmabil eller firmatelefon
Lønseddel på mail eller i e-Boks
Som arbejdsgiver kan man ikke komme udenom at skulle lave og udlevere en lønseddel – det er simpelthen et lovkrav. Men der er ikke noget krav om, at den skal leveres på papir, og mange virksomheder (og medarbejdere) foretrækker, at det kører elektronisk.
ProLøns lønsystem leverer lønsedlen enten på e-mail eller i e-Boks. Og vi sørger for, at processen foregår på en sikker måde – det er nemlig dig som arbejdsgiver, der har ansvaret for, at andre ikke har adgang til lønsedlen.