Hører du til i kategorien ’de frie fugle’?

Har du besluttet at blive en fri fugl, din egen arbejdsgiver og fået dig et cvr-nummer, så står du formentlig samtidig med denne overvejelse: Hvad skal jeg give mig selv i løn, og hvordan foregår det?

Mange iværksættere med selvstændig virksomhed har tidligere været almindelige lønmodtagere og har aldrig skænket praktikken bag lønsedlen en tanke. Fakta er, at lønadministration i dag er en kompliceret affære! Så opererer du i en branche med overenskomster, er det vigtigt, at du rådfører dig med fagfolk, fx en bogholder, en revisor eller et lønbureau.

Det behøver ikke at være særlig besværligt, hvis du bare kommer rigtig fra start.

Er din forretning en enkeltmandsvirksomhed, betragtes overskuddet fra virksomheden som din løn. I din forretningsplan og driftsbudget skal du anføre dit forventede lønniveau og en sandsynlig løbende udvikling i takt med, at du får gang i din forretning.

Den snusfornuftige model er, at du kalkulerer med en minimal løn til dig selv i starten, for derved at sikre så meget likviditet i virksomheden som mulig, og i tilfælde af positiv fremgang og økonomisk overskud, kan du udbetale dig selv bonus.

Som indehaver i øvrige selskabsformer fx I/S, IVS, ApS og A/S skal du registreres som arbejdsgiver på virk.dk for at kunne udbetale løn til dig selv og eventuelle medarbejdere. I praksis betyder det, at du registrerer virksomheden for A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og ATP.

Skulle det ske, at der i en eller flere måneder ikke er løn til udbetaling, skal du sørge for at nulindberette til SKAT – glemmer du det, koster det en afgift på kr. 800. Benytter man et lønbureau, sørger de automatisk for denne nulindberetning.

Læs her om iværksættervirksomheden Chabber:
Forretningsmodel reddet – fra Uber-model til automatisk løn efter reglerne

Selvstændige har ofte mange kasketter på. Udover din kerneforretning, som i reglen bygger på dine faglige kompetencer, har du ansvar for salg, markedsføring, indkøb, logistik, it, personale, bogholderi og løn m.m. Da det sjældent er muligt at outsource alt fra begyndelsen, er det en god idé at beslutte dig for, hvad der ikke skal holde dig vågen om natten. Og her vejer lønadministration tungt, fordi det er omfattende at sætte sig ind i området og fordi, at selv en lille fejl kan have store økonomiske konsekvenser for din virksomhed.

Læs her kundecase fra virksomheden Søris:
De gør det nemt for os at være brugere

Har du ansatte skal du også have styr på deres timer, fravær, ferie og meget andet. Det er ingen sag, når medarbejderstaben blot tæller en håndfuld, men i takt med at antallet på lønningslisten stiger, kræver det et skarpt overblik. Det kræver tid, og da vi alle sammen har de samme 24 timer i døgnet, går den tid fra noget andet, fx salg eller måske endda udvikling af forretningen.

Her kan øget automatisering være den fremtidssikrede løsning, eksempelvis via integration mellem et tidsregistreringssystem som fx E-komplet, Intempus eller Timeplan til ProLøn.

ProLøn har en stærk tradition for partnerskaber, der styrker vores kunder, således har vi hele 30 IT-partnere samt tæt samarbejde med 23 brancheforeninger, hvortil vi har udviklet skræddersyede lønsystemer med personlig service fra vores professionelle lønkonsulenter, der har styr på de respektive overenskomster.

”Nu kører det bare, simpelt og let. Vi har ingen lønspecialister eller en bogholder ansat. Det er vores programmør, der laver de manuelle godkendelser, og er der spørgsmål til lønsedler, tager jeg mig af dem.” Adm. direktør Sebastian von Wildenrath Løvgreen, Chabber, om samarbejdet med ProLøn.

Lad dine venner blive kloge på løn

Nem og enkel lønadministration

Øvrige indlæg

  • Forrige side
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Næste side
copyright by proløn © 2020